Vissza
  • 2022.12.05
  • Szokács Eszter

A Dióba belefér a valóság és a fikció is

A Pagony Szalon második estje a Dióban

Szokács Eszter beszámolója.

    Mintha egy szerkesztőségi buliba csöppentünk volna a Pagony Szalon második eseményén

    A rendhagyó könyvbemutatót és a valóban kötetlen beszélgetést a kiadó újonnan megnyílt kávézójában, a Bakáts téri Dióban rendezték. A valóság és fikció hívószavak kapcsán sok minden más mellett szóba került az ifjúsági történelmi regények háttérkutatásának nehézsége, az álmok gyógyító ereje, és természetesen a humor is.

    Az estét Hajdu Zsanett moderálta: először is bemutatta a frissen megjelent könyveket, amelyeknek szerzőit és illusztrátorait készült faggatni az alkotás folyamatáról. Wolfgang Isert idézte, aki A fiktív és az imaginárius című könyvében többek között azt járja körül, hogy a fikció az ember antropológiai sajátossága, majd Kiss Judit Ágneshez fordult, és ennek a gondolatnak a fényében megkérdezte, hogy miért az adott narratívához nyúlt.

    Pagony szalon-04

    Kiss Judit Ágnes, a Zsálya és a mélyvölgyi utazás című könyvében az álomvilágba kalauzolja mélylélektani utazásra az ifjú olvasókat

    Pagony szalon-01

    Elmondta, hogy azért választotta a könyv helyszínéül az álmokat, mert azok alól senki sem tudja magát kivonni. Az ember mindig is álmodni fog, és éppen emiatt nem tud szakítani az irodalommal vagy a művészettel. Az álom mély és szimbolikus tartalmakat hordoz, és mivel Zsálya könyvének főszereplő kislánya súlyos betegen kórházban fekszik, úgy gondolta, nem a fizikai tünetekre helyezi a hangsúlyt, inkább arra, milyen lelki folyamatok kellenek ahhoz, hogy valaki teljesen meggyógyuljon, és ne csak tünetmentes legyen. A kötet első két fejezete a kórházban játszódik, ahonnan Zsálya egy belső világba jut, így a fókusz a gyógyuláshoz elengedhetetlen mélylélektani utazásra vetül.

    Pagony szalon-02

    A felvetést, hogy a történet egyfajta gyógymeseként, ráolvasásként is értelmezhető, Kiss Judit Ágnes megerősítette: szerinte nem lehet író vagy költő valaki anélkül, hogy ne hinne ugyanúgy a szavak erejében, mint egy ősi sámán.

    Ezután Rojik Tamás mesélt A generális talizmánja című, az Abszolút töri-sorozatban megjelent kötete kapcsán az ifjúsági történelmi regény írásának nehézségeiről

    Pagony szalon-04

    Bár a Rákóczi-szabadságharc nem tartozik a szerző (ex-történelemtanár) kedvenc korszakai közé, minél jobban belemélyedt a tanulmányozásába, annál nagyobb kedvvel írta a történetet. Nehézséget jelentett, hogy a regénynek Budapesten kellett játszódnia, vagyis Budán és Pesten, ahol éppen a Rákóczi-szabadságharc idején szinte semmi fontos nem történt. Ám amikor szerkesztőjével rátaláltak arra, hogy Vak Bottyán kétszer is felbukkant Pesten ebben az időszakban, már elindulhatott a történetszövés.

    Pagony szalon-05

    Hajdu Zsanett felvetette az időutazásban rejlő humorforrásokat, mire Rojik Tamás megosztotta a jelenlevőkkel a könyvhöz kapcsolódó első gondolatát: ha két gyerek időutazással visszajut az 1700-as évek elejére, azonnal meghal: elkapnak egy vírust, vagy megöli őket az első szembejövő. Így nehéz volt nem humorral szemlélnie az eseményeket, hiszen kemény feladat volt heteken át egyáltalán életben tartani a szereplőket.

    A könyv fontos motívuma, hogy a szerző, szakítva a romantikus történelemszemlélettel – amely szerint a kurucok derék emberek, a labancok pedig bitangok és ostobák – árnyalni szerette volna a képet.

    Kovács Eszter, a kiadó főszerkesztője is hozzáfűzte, hogy az Abszolút töri-sorozat egyik legnagyobb erénye a pártatlanság, ami nagy különbség a 20. század második felének történelmi ifjúsági regényeihez képest. A kötetekben nagy szerepet kap a jelen és a múlt folytonos ütköztetése, valamint sokkal objektívebb rálátást nyújtanak egy adott korszakra, ami által az olvasók kritikus gondolkodása is fejlődik.

    Ezután Fekete András, a Kuty Kutyi és a sárkányfa (Most én olvasok!-sorozat) szerzője beszélt arról, miért a humor felől közelít mindenhez

    Pagony szalon-03

    Régi vágya, hogy írjon valami igazán szépet, de a végeredmény valahogy mindig elhajlik az abszurd felé. Szerinte nagyon meghatározó, hogy az ember milyen irodalmi művel találkozik először, és mivel ő 16 évesen Sartre Az undor című könyvéért lelkesedett (amivel meglehetősen egyedül maradt a kortársai között), egyenes út vezette az egzisztencialistákhoz, ahonnan pedig már csak egy ugrás volt az abszurd irodalom, Ionesco vagy Beckett művei. Nem titkolt célja, hogy vidámságot vigyen a gyerekek életébe a könyvvel, mert alapvetően ő is így éli meg a dolgokat.

    Az abszurd humor a Most én olvasok!-sorozat másik frissen megjelent kötetétől, Bendl Vera Sanel Amerikába megy című meséjétől sem áll távol

    Pagony szalon-02

    Legalábbis erről beszélt a könyv illusztrátora, Remsey Dávid, aki kiemelte a szövegek kedves világa mögött felsejlő, szürreálisba hajló humort, amely szerinte felnőtteknek is szól, és nagyon szórakoztató – ezt igyekezett az illusztrációkkal is érzékeltetni.

    A beszélgetés vége felé érkező Kolozsi László alig huppant le a székre, máris válaszolt a nekiszegezett kérdésre: utópia vagy disztópia-e az Áram nélkül című regénye

    Pagony szalon-05

    A hallgatóság megtudta, hogy a történetet eredetileg utópiának szánta, amelyben bemutatja, az áram nélküli világ mennyivel emberközelibb a technikai világnál. Ismerjük a technikai civilizáció árnyoldalait, és felépítünk egy olyan világot, ahol az nincs jelen, így fontosabb lesz az emberek egymással való kapcsolata. Miközben azonban a könyvön dolgozott, felülbírálta az álláspontját, mert nem gondolja a technikai civilizációt ördögtől valónak. Ezért inkább disztópiává alakította a regényt, hogy az áram nélküli világ negatívumait is bemutassa.

    Pagony szalon-03

    A második Pagony Szalonnak az elsőnél jóval kötetlenebb beszélgetéseit nehéz visszaadni

    A frissen megjelent könyvek méltatása mellett a beszélgetés elkalandozott a valóság és a képzelet ember nélkül elképzelhetetlen összefüggéseinek furcsaságaira. Elgondolkodtató, hogy miért hasonlít jobban az eredeti arcra egy szobrász által készített, a jellegzetességeket kiemelő alkotás, mint az arról levett szilikon- vagy gipszmaszk tökéletes, mégis személytelen mása. Vagy hogy miért tudjuk megkülönböztetni a mesterséges intelligencia által generált emberi arcokat a valós fényképektől. És beszélgethetünk-e valójában a valóságról, vagy abban a pillanatban, ahogy beszélünk róla, már nem a valóságról van szó? Kicsit olyan ez, mint Schrödinger macskája.

    Eltűnődtünk azon is, hogy időben milyen közel volt Buda visszafoglalása a Rákóczi-szabadságharchoz, és az akkor élő középkorú emberek mindkettőnek részesei voltak, míg mi két külön eseményként tanulunk róluk. Berg Judit mesélt a felolvasásai során megejtett bűvészkedéséről és egy unatkozó kisfiúról, s persze a Trónok harca is felbukkant egy elmélet kapcsán, amely a pszichológiai és szociológiai narratíva keveredéséről értekezik a sorozattal összefüggésben. Az is izgalmas kérdés, vajon mindenki ugyanúgy igényli-e a történeteket, hogy a Pixar egyik forgatókönyvírója mit gondol a helyi adottságokat tükröző regényekről, és hogy milyennek kellene lennie filmes szemmel egy jó történetnek.

    Pagony szalon-01

    Az este hivatalos részét Kovács Eszter azzal zárta, hogy kiadóvezetőként nem dolga az olvasásra nevelés, noha nyilván vannak ilyen tematikájú kiadványaik, ők mégis inkább az eleve olvasó gyerekeket szólítják meg. A Pagony szerkesztői határozottan kijelentették, hogy nem szeretnének minőségi különbséget tenni a kulturális befogadói területek között.

     Szokács Eszter

     

    A beszélgetéshez kapcsolódó új Pagony-könyvek:

    Bendl Vera Remsey Dávid: Sanel Amerikába megy – Most én olvasok! 2.
    Fekete András Felvidéki Miklós: Kuty Kutyi és a sárkányfa – Most én olvasok! – Nagybetűs szint
    Kiss Judit Ágnes Szimonidesz Hajnalka: Zsálya és a mélyvölgyi utazás
    Kolozsi László: Áram nélkül
    Miklya Luzsányi Mónika: A kamasz király udvarában – Abszolút töri
    Rojik Tamás: A generális talizmánja – Abszolút töri
    Szabó Borbála Baranyai (b) András: Lenke babó, Lenke mamó – Most én olvasok 4