Az impozáns Pesti Vigadó galériája fogadta be a 27. Pozsonyi Illusztrációs Biennálé (Biennal of Illustrators Bratislava, BIB) magyar alkotóinak tárlatát, mely helyszín egyúttal gyerekbarát térré alakult a nyár végére: a kiállításhoz kapcsolódóan izgalmas műhelyfoglalkozásokat, tematikus tárlatvezetéseket is tartanak itt szeptember 6-ig.
A gyermek- és ifjúsági könyvillusztrációk nemzetközi versenyét kétévente rendezik meg Pozsonyban. 2019-ben a rangos eseményre Magyarországról tizenhárom alkotó kereken húsz könyv illusztrációjával nevezett. A kiállítás, amely tavaly ősszel volt megtekinthető a pozsonyi várban, valamennyi kontinens számos országának legfrissebb, legkiválóbb gyermekkönyv-illusztrációit mutatja be: összesen 3056 illusztrációt 539 könyvből, 47 ország 416 alkotójától.
A 27. biennálén hazánkat képviselő illusztrátorok jellemzően igényes munkákat mutattak be
A BIB katalógusát nézegetve egyértelmű, hogy a nemzetközi mezőnyhöz mérten is magabiztosan képviselik azt az esztétikai mércét, amelyhez a mai gyerekkönyvek képi világának közelednie kell(ene). Ez egy misszió: hazai fronton elsősorban az iskolai tankönyvek sajnálatosan buta, silány illusztrációit, képanyagait érzem a legkártékonyabbnak, illetve digitális világunk zsúfolt, agresszív képcunamiját, ami teljesen elárasztja a mai gyerekek hétköznapjait. Ebben a kontextusban valódi küldetés az igényes, pontos illusztráció, amely segíti a szöveg befogadását, finomítja, egyengeti egyúttal a formálódó ízlést.
A tárlaton kiállított munkák közül innovációs szempontból Grela Alexandra a Kóc Gerzson című könyvhöz készített alkotásai, illetve Herbszt László Éjféli harangszó című, Fekete István-elbeszélésekhez (Móra, 2018) született képei emelkednek ki az eleve erős illusztrátorcsapat munkái közül.
A sokoldalú Grela Alexandra itt a kollázstechnikával operál: játékos, finom képek születtek, amelyek a felnőttek számára is igazi esztétikai élményt nyújtanak. A kiállítótérben – nagyon okosan – kézbe vehetők a megvalósult könyvtárgyak, így Pinczési Judit könyve, a Kóc Gerzson is, amely a debreceni Déri múzeum 2019-es kiadványa.).
A könyvet lapozgatva a művész tárlaton megtekinthető látványos munkáihoz képest az összhatás kissé alulmarad, szerencsésebb lett volna egy nagyobb méretű formátum, a gazdag képanyag jobban érvényesült volna egy albumszerű kiadványban. Ugyanakkor örvendetes, hogy a könyv oldalait teljesen befedi a képanyag, a szöveg beágyazódik Grela munkáiba: az illusztrációk viszik a szöveget, és fordítva, ez nagyon szép így.
Herbszt László grafikusművész gyerekkönyves munkái az utóbbi időben megsokasodtak, aminek szívből örülök. A tárlaton jellegzetes, stilizált állatfiguráiból is megtekinthetünk néhányat: A rabbi és az oroszlán című könyv borítója, illetve egy-egy meséhez készült logószerű, letisztult, tömör grafikái – például a csodálatos gránátalma vagy a méh – izgalmasak, frappánsak (A rabbi és az oroszlán – zsidó mesék, legendák, történetek, Bajzáth Mária válogatása, Kolibri, 2018).
A másik könyvhöz, a Fekete István-elbeszélésekhez készített grafikái (Éjféli harangszó, Móra, 2018) részben eltérnek ettől a körkörös formákat használó, cizellált, precíz rajztechnikával készült, tőle megszokott képanyagtól: a hangulatuk egy békebeli világba repít (például a gyönyörű lokomotív vagy a biciklis postás alakja). Tompított színekkel, érzékeny módon ábrázolja a korabeli szövegek hőseit és környezetüket, a játékos kitekintést sem mellőzve: a nyomtatott újságon fekvő csuka képe akár egy Berény Róbert-féle csendélet témája is lehetne.
Rofusz Kinga Otthon című silent bookjához (Vivandra, 2018) készített költői, álomszerű illusztrációi (ismét) varázslatosak. A kötet azóta elnyerte a Leginnovatívabb Könyv címet is 2019-ben (HUBBY-díj) mind a szakmai, mind a gyerekzsűri értékelése alapján.
Takács Mari rafinált, vicces figurái szintén magas művészi kvalitásúak (Lanczkor Gábor: Gúfó a csillagok között, Csimota, 2017).
Maros Krisztina kellemes, gyerekbarát világa is színre lép (Varró Dániel: A szomjas troll – kis vikinglegendárium, Jelenkor, 2018).
Bodonyi Panni könnyed, nagyon mai grafikái üdék és vibrálnak (Csorba Piroska: Mesélj rólam!, Miskolc, Bíbor kiadó, 2018).
És ott van Dániel András két könyvvel is (A nyúlformájú kutya, Tilos az Á Könyvek, 2018, illetve az És most elmondom, hogyan lifteztem, Pozsonyi Pagony, 2017), akinek bohókás, groteszk rajzokkal teli (nem csak) gyerekkönyvei a magyar kortárs szcéna fontos könyvtárgyai.
Kárpáti Tibor kuriózumnak számító könyve (Várszegi Adél: Kihalni esélyes!, Két Egér Könyvek, 2018) is a kiválasztottak között van: a pixeldínók világa vicces verssel megbolondítva a minecraftos gyerekek kedvence lehet.
Nagy Diána kedves, színes alakjai jól alkalmazkodnak az óvodás korosztály igényeihez: az alkotó letisztult képeket, sima, kerekded formákat álmodott meg a legkisebbeknek szóló lapozóhoz (Előtte, mögötte – Hol?). Az illusztrátor egy másik címmel, a Visszajött a répa című papírszínház-meséhez készített képekkel is jelen van, itt az állatfigurák minimalista megjelenítése számomra kissé túl egyszerűnek tűntek, a legkisebbek korosztály viszont minden bizonnyal szereti őket. Mindkét kiadvány a Csimota gondozásában jelent meg 2018-ban.
A gyerekkönyv-illusztrációk klasszikusabb vonalát képviselik Békés Rozi míves, kalligrafikus, fekete-fehér, expresszív grafikái (Andersen: Vadhattyúk, fordította: Rab Zsuzsa, Scolar, 2017).
Bölecz Lilla az egyik legfiatalabb kiállító: nála a modern lányos, vagány-gótikus stílusú képek dominálnak, friss és nagyon mai hősöket vizionál a közismert történetekhez, közelebb hozva őket a gyerekolvasók számára (Katharina Neuschaefer: A világ legszebb mondái, Naphegy, 2018).
Keresztes Dóra is szerepel a 27. BIB-mezőnyben (Kiss Ferenc-Szvorák Katalin: Mamó kertecskéje, Etnofon, 2018).
És nem utolsósorban, örömmel láttuk a tárlaton Baranyai (b) András Szabó Borbála és Varró Dániel ütős pároskönyvéhez készített rajzait. Baranyais illusztrációk a javából: groteszk, pikáns képei felszabadító kitekintést mutatnak a mainstreamből (Líra és Epika, Pagony, 2017).
A nemzetközi mezőnyben más ország színeiben további magyar nevek is felbukkantak: Erdélyből Karda Zenkő (Frontiera Kiadó) és Molnár Krisztina (Koinónia Kiadó) is részt vett a 27. BIB-en, őket is érdemes figyelemmel kísérnünk.
Szívből gratulálunk az illusztrátoroknak és kiadóiknak! Egy a jelszó: Vigadóra fel!
Helyszín: Pesti Vigadó
Megtekinthető: 2020. szeptember 6-ig.
Szervező: Magyar Gyerekirodalmi Intézet
Illusztrátorok: Baranyai (b) András, Békés Rozi, Bodonyi Panni, Bölecz Lilla, Dániel András, Grela Alexandra, Herbszt László, Kárpáti Tibor, Keresztes Dóra, Maros Krisztina, Nagy Diána, Rofusz Kinga, Takács Mari
A kiállítás támogatói a budapesti Szlovák Intézet, a Pozsonyi Illusztrációs Biennálé (BIB) titkársága és a Magyar Művészeti Akadémia.
Veress Gyöngyi