Mesés hangulatban telt a délelőtt azon családoknak, amelyek ellátogattak a Vadlazac – Csalogató módszertanok és kortárs irodalom kisgyermekkorban elnevezésű programsorozat második foglalkozására a brüsszeli Liszt Intézetbe. A gyülekező közönséget a Csimborasszó zenésversek-sorozat klipjei fogadták a kivetítőn, s csak kis időt kellett várni, hogy mackóvadászatra indulhassanak, vagy hétpettyes katicává válva tegyenek szert új ismeretekre.
A többnyire óvodás és kisiskolás gyerekekből és szüleikből álló közönséget Oszkó-Jakab Natália, a Liszt Intézet vezetője köszöntötte
Röviden ismertette a PKÜ-IGYIC és a Liszt Intézet együttműködésében megvalósuló Vadlazac rendezvénysorozatot. Ennek keretében a magyar anyanyelvű, de idegen nyelvi környezetben cseperedő gyermekeket, szüleiket és pedagógusaikat várják interaktív drámajátékra, szakmai műhelyre- és kézműves-foglalkozásra a PKÜ-IGYIC előadói.
Szia, szevasz, adjon Isten!
Hajladoztak kalapot, sityakot és baseballsapkát lengetve gyerekek, felnőttek Miklya Luzsányi Mónika élménypedagógiai foglalkozásának kezdetén, majd örömmel ragasztottak fekete pettyeket a hátára, katicává változtatva az előadót.
Miklya Luzsányi Mónika mint pedagógus, teológus és író a férjével, Miklya Zsolt költővel több évtizede fejleszt tananyagokat, tankönyveket, szöveggyűjteményeket. (Ezekről ITT írtunk korábban Tanári-rovatunkban)
Módszerüket a „sokrétű intelligencia személyiségtípusaira” alapozzák, aminek lényegi eleme a felfedező tanulás, mikor a gyerekek játék, mozgásos tevékenységek közben ismerkednek meg a környező világgal.
E módszer titkairól Miklya Luzsányi Mónika az ebédszünet után tartott ismertetőt a felnőtt közönség számára.
Körömi Gábor drámapedagógusnak nem jelent kihívást mosolyra fakasztani a családok tagjait
Azon túl, hogy alapfokú művészeti iskolát vezet, pedagógusokat és pedagógusjelölteket is tanít egyetemi drámafoglalkozásokon. Körömi Gábor a délelőtt második felét varázsolta meséssé. Bevezetőként kacagtató medvevadászatra indult a csapattal, majd a Sándor Ildikóval közösen kidolgozott, magyar népmeséket dramatikusan feldolgozó Meseház foglalkozássorozat Mesetarisznya elnevezésű programelemének a helyi adottságokhoz szabott változata következett: bábok segítségével a közönséggel közösen játszották el a Restes és a dolgos lány történetét.
A műhelyfoglalkozások közti szüneteket kihasználva Nyulász Péter, az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum munkatársa tartott könyv- és médiatartalom-ajánlót
Elsősorban a MeseCentrum.hu rovataira és az IGYIC YouTube- és Spotify-csatornáira hívta fel a figyelmet, majd kortárs mesegyűjtemények és antológiák ajánlása következett, bemutatva a róluk szóló vagy hozzájuk kapcsolódó Meseterasz-videóadásokat, mesecentrumos szakmai cikkeket.
A rövid uzsonnaszünet után Miklya Luzsányi Mónika a felnőtt közönség kérdéseire is válaszolva mutatta be saját élménypedagógiai módszertanát, ismertetve annak elméleti hátterét, forrásait is. Ezzel párhuzamosan a gyerekek Körömi Csenge képzőművész, illusztrátor vezetésével halacskát hajtogattak papírból, kismadarat színeztek, képeslapot készítettek, majd a végén őrjátékot és ákombákomot játszottak Körömi Gáborral.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
A Brüsszelben élő magyar anyanyelvű diaszpóra legközelebb július elsején találkozhat a Vadlazac előadóival, Paár Julcsival és Harmath Artemisszel Zene és olvasóvá nevelés című szakmai műhelyfoglalkozásukon.
MeseCentrum