Vissza
  • 2022.02.09
  • Veress Gyöngyi

„Küldetésünk a kreativitás!”

Corvin Kibeszélő – 2

Veress Gyöngyi beszámolója a Corvin Kibeszélő második eseményéről.

A Soproni Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetei

A Corvin Rajziskola által indított Kibeszélő programsorozat folytatódott, ezúttal Sopron mutatkozott be. (Az első eseményről is beszámoltunk, ITT olvasható – a szerk.)

A TUDJ MEG TÖBBET A MŰVÉSZETI EGYETEMEKRŐL! néven futó, hibrid formában megtartott (streamelték a helyszínről a beszélgetést) interaktív előadássorozat célja, hogy a dizájn és a képzőművészet iránt érdeklődő pályaválasztó, pályakezdő és pályamódosító fiatalok számára betekintést nyújtson a tervezés világába, és igazítsa el őket a különböző felsőoktatási képzési lehetőségek között.

Ezúttal a Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Karának Alkalmazott Művészeti Intézetei (AMI) mutatkoztak be, kiemelten az építőművész, a formatervező és tervezőgrafika szakirányok, illetve a design- és művészetmenedzsment (alapképzés/BA és mesterképzés/MA).

Kibeszélő Sopron Rajziskola-11

A Corvin Rajziskola vezetője, Sipos Marica által irányított beszélgetés vendégei Polyák János (üveg-, porcelán- és formatervező művész, egyetemi docens, tanszékvezető), Jahoda Róbert (építész, művésztanár, tanszékvezető), dr. Lenkei Balázs (formatervező, intézetigazgató egyetemi docens) és Rosta Péter (tervezőgrafikus és tipográfus művésztanár) volt, mindannyian a Soproni Egyetem oktatói.

Miért Sopron?

A meghívott vendégek a nagy múltú oktatási intézményről beszélgetve mindannyian hangsúlyozták a Soproni Egyetem remek adottságait: elbűvölő környezet – mamutfenyőkkel, és őzekkel belakott erdős területen fekszik –, jó felszereltség, komoly faipari modellezőműhelyekkel, ahol a kreatíviparos hallgatók a faipari karosokkal is összedolgozhatnak.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-04

A Soproni Egyetem négy karral rendelkező, nemzetközileg is jelentős felsőoktatási intézmény, a nyugat-magyarországi régió szellemi, oktatási és kutatási központja. Az itteni oktatás évszázados hagyományokra tekint vissza: az Erdőmérnöki Kar jogelődje a Selmecbányán III. Károly által 1735-ben alapított Bányatisztképző Iskola volt, melyet Mária Terézia 1762-ben akadémiai rangra emelt. Az intézmény 1919-től működik Sopronban, miután a trianoni eseményeket követően Selmecbánya a megalakuló Csehszlovákiához került.

Miben más ez az egyetem? Mire jó figyelni?

Az Alkalmazott Művészeti Intézetek (AMI) a közvetlen gazdasági hasznot is szem előtt tartják, fontos céljuk, hogy arra (is) fókuszálnak, mennyit tud tervezni az alkotó egy adott kreációból, termékből.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-03

Az elv az, hogy sorozatgyártható legyen a dizájner által megtervezett darab, ahogy az is lényeges, hogy eladható legyen a termék, és a kikerült hallgató piacképes munkaerővé váljon. Az alapképzés után sokan dolgoznak már – jellemzően a szakterületükön –, van, aki párhuzamosan végzi a munka mellett a mesterit. 

Példaként megemlítették a hajdani Balaton Bútorgyár aranykorát, amelynek sorozatgyártott bútorai az Egyesült Államokban is keresett termékek voltak.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-09

Az egyetemi műhelyekben komoly kohéziós munka zajlik: a dizájner által megálmodott bútor/tárgy kivitelezését a mérnökök is segítik. Fontos, hogy működőképes, valós helyszínekre tervezett termék szülessen. Az egész egyetemre jellemző a karok közötti kapcsolódás, a mérnökhallgatók a formatervezőkkel és tervezőgrafikusokkal együtt finomíthatják, tökéletesíthetik az adott projektet, ami roppant inspiráló és hasznos.

A plasztikaoktatás, az agyaggal való munka is kiemelt szerepet kap az egyetemen, szeretik a kísérletezgetést, az informatikai eszközökkel párhuzamosan fontos a rajz, hiszen először úgy nyilvánul meg az ötlet. Más a tapintható, anyagból modellezett tárgy egy számítógépes programmal tervezetthez képest.

A meghívott oktatók lelkesen beszéltek a különböző pályázatokról, amelyeken részt vettek a hallgatók: az egyetemen intenzív munka zajlik, sok a külső megrendelés, s ennek gazdasági vonzata is van, konkrét, megvalósult projektekkel büszkélkedhetnek.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-07

Az egyik legutóbbi megrendelés Tényő falu atombunkerének a turizmusprojektje, amely „Tölts el egy napot Tényőn!” szlogennel fut, egy kistelepülés felvirágoztatását célozva, melynek az apropóját a falu melletti 1989 óta lezárt erdős terület és a titkos, harminc-negyven fő befogadására tervezett atombunker adja.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-02

Az egyetemi hallgatók turisztikai szakemberekkel együttműködve terveztek bejáratot, játszóteret, szabadulószobát, akadálypályát, komplett marketingtervet hozva létre remek plakátokkal a projekthez, amelynek kivitelezése még nem kezdődött el, egyelőre pályázati fázisban van, befektetőket keresnek hozzá.

Az egyetem partnere az Országos Vízimentő Szolgálat is, nekik kilátókat terveztek: jövő nyáron már számos balatoni helyszínen ezekről fogják végezni a munkát a vízimentősök.

A sokrétű munkatípusokra még egy példa: lehetőségük van a hallgatóknak a Kecskeméti Kerámiastúdióval is összedolgozni, ahol csodás tárgyak készülnek egy-egy többhetes kitelepülés során.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-05

A hallgatók kommunikációs készségeit is nagyban fejlesztik a különböző külsős megrendelések, projektek során zajló tárgyalások, hiszen a terveket nemcsak a műhelyben csiszolják hetekig, de élesben is be fogják mutatni a megrendelőnek.

Ki jelentkezzen ide?

Az oktatók szerint olyan hallgatók jelentkezését várják, akik változtatni szeretnének a világon, vakmerők, és illeszkednek a szlogenhez, miszerint „küldetésünk a kreativitás”.

Akkor sem kell elbizonytalanodniuk, ha nem tudnak dönteni a tervezőgrafika és a formatervezés szak között, hiszen a felvételi folyamat során a tanárok pontosan látják, kinél melyik vonal az erősebb, s így támogatják, útba igazítják a jelentkezőket.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-06

A portfólió-elvárási sztenderd: vázlatok, csendéletek, mindenféle jöhet, fontos a plasztikai munka, nem kötelezően agyagból; papírplasztikának is örülnek.

A Faipari Mérnöki és Kreatívipari Karon belül hozzávetőleg 180 alkalmazott művészetis hallgató van, a mesterin már ennél kisebbek a létszámok, és jellemzően kiscsoportokban dolgoznak a tanév során: öt–nyolc fős csapatokban.

Kibeszélő Sopron Rajziskola-10

Még egy fontos tudnivaló: a Faipari Mérnöki és Kreatívipari Karra felvett hallgatóknak alanyi jogon jár a kollégiumi elhelyezés.

A Kibeszélő következő stációján, február 10-én a budapesti Képzőművészeti Egyetem mutatkozik be.

Veress Gyöngyi

Köszönjük a fotókat az esemény szervezőinek

További információk: ITT és ITT