Július elsején ismét a brüsszeli Liszt Intézet látta vendégül a Vadlazac műhelyét, (ITT olvashatók korábbi beszámolóink) amelynek harmadik állomásán Paár Julcsi zenés gyermekfoglalkozásán tapasztalhatták meg a kisgyerekek és felnőtt kísérőik, hogyan tágítja a zene az önkifejezés horizontját.
A Vadlazac-sorozat a Petőfi Kulturális Ügynökség (PKÜ) Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrumának (IGYIC) tematikus szakmai workshopja, melyen a résztvevők a kortárs gyerekirodalmat vizsgálják meg több nézőpontból
– a foglalkozásra most brüsszeli magyar családokat és óvodás, kisiskolás korosztállyal dolgozó pedagógusokat, érdeklődőket vártak. Azokat, akik értékes kortárs magyar nyelvű alkotások által kívánják megélni, beilleszteni a líra eredetét is megidéző költői zeneiséget a mindennapjaikba.
Ezen a szombat délelőttön a főként óvodás korosztályból és szüleikből álló lelkes közönség a Zene és olvasóvá nevelés című interaktív családi műhelyfoglalkozáson vett részt. Az eseményen Oszkó-Jakab Natália intézetigazgató köszöntötte a kitelepült Vadlazac-workshop vendégeit.
A komplex összművészeti program részeként bemutatkozott az IGYIC, prezentálva kortárs gyerekirodalom tárgyú projektjeit, médiafelületeit, amelyek hasznosak lehetnek a diaszpórában élő magyarok számára (MeseCentrum – online gyerekirodalmi magazin, Csimborasszó – megzenésített gyerekversek, Meseterasz – videókritikák, Kötve hiszem – gyerekirodalmi podcastsorozat).
Harmath Artemisz irodalomtörténész, kritikus, tanár, az IGYIC vezetője videós bejátszással vezette fel a témát, majd Kovács András Ferenc gyerekverseivel lepte meg az egybegyűlteket. Egy következő rövid videóban pedig gyerekeknek szánt kortárs antológiákra és a jellemző gyerekirodalmi tendenciákra hívta fel a közönség figyelmét.
Paár Julcsi zeneterapeuta, énekes, előadó a Szóból-hang/hangból-szó – a zene mint az önkifejezés lehetősége témakörön belül elsősorban Bertóti Johanna verseire építette fel műhelyét.
Az előadó alaposan megmozgatta a lelkes gyerekközönséget egy interaktív játékkal: a jelen lévő gyerekek a Kisutca című vers hangjait jelenítették meg közösen;
fel kellett ismerniük a benne megjelenő hangokat, hanghatásokat.
Kisutca
Rozsdafarkú,
tehenek,
éles hangú
verebek,
kerítések,
apró pók,
kergetőznek
pillangók.
Eperfüzér,
madárdal,
lovas szekér
lovakkal,
rózsakertek,
cserepek,
kergetőznek
gyerekek.
Ennek mintájára aztán elkészítették a brüsszeli „nagyutca” hangjait is egy úgynevezett élő-loop-technikával, melynek lényege, hogy élő hangmintákat vesznek fel, s ezeket zenévé, hangzássá alakítják.
A looper-pedál egy erősítőre van kapcsolva, amelyet összekötnek a mikrofonnal, és ebbe a gyerekek sorban különböző állathangokat imitáltak, valamint megidézték a brüsszeli utcazajt is.
Ahogy egyre több hangot rögzített az eszköz, úgy vált mind izgalmasabbá az eredmény.
Volt még állati hangzavar és mozgásos-éneklős játék is, méghozzá mágiával mint központi kötőelemmel: akárcsak egy boszorkánykonyhában, összerakták a hozzávalókat, mondókákkal, ráolvasás-szövegekkel varázsolva.
Mivel épp zuhogott az eső, a napsugár témája is igen aktuális volt:
a Süss fel nap! és az Esik az eső kezdetű dalokkal varázsoltak jó időt, majd egy több szólamban elénekelt Kovács András Ferenc-verset is segítségül hívtak.
És láss csodát: a foglalkozás végére valóban kisütött a nap!
Paár Julcsi és Veress Gyöngyi
A képek Paár Julcsi tulajdonában vannak