Humoros

Illusztrált könyv

Uniszex

Vissza
  • 2020.08.04
  • Demény Péter

A gyermek beszél

Polgár Anikó Paleocsontevés című könyvét Demény Péter ajánlja. 

Polgár Anikó gyerekversei ropogósan kezdődnek

Bizonyos svéd típusú gyerekversek epikusak, mintha egy történet mesélése indulna, és közben kanyarodnak el egy olyan ötlet révén, amely aztán megbolondítja, a líra régiójába viszi a szöveget – Kiss Ottó gyakran él ezzel a megoldással. A Paleocsontevés szerzője azonban többnyire in medias res kezdi a művet: „Ne húzd rám a nadrágot, / nem fog látni a lábam! / Ne húzd rám a sapkát, / nem fog látni a hajam!” (Nadrággondok – 7.); „Lehet aludni lassan, / közepesen és gyorsan is.” (Gyorsalvó – 14.); „A hangyának van lába, a csigának nincs: / hiába várja az anyukája, / hogy négykézlábra álljon, / csak csúszkálni tud, mint én a parketten.” (Csigagyerek – 20.) Az olvasó már a legelején bevonódik abba a világba, amely aztán a későbbiekben meg- vagy inkább kioldódik.

paleo2
A kép forrása: https://muzsa.sk/irodalom/paleocsonteves-avagy-regeszek-gyerekcipoben

Ez a világ egy városi gyerek világa, akit az apja olykor operába visz (Bogárember az operában – 42.), aki, mint minden gyermek, olykor haragszik az anyjára (Hóanya – 27.), máskor meg mindenféléket kérdez tőle (A gepárd szíve – 51.), aki más gyerekekhez hasonlóan játékból kegyetlen („Ha a pókot beleteszem a joghurtba, / joghurtos lesz a lába, a hasa, / és mindenét megehetem.” – A pók – 19.), és aki mindenből játékot csinál, mindent játékként él meg, a szlovákórát is („Oszem őrszem mi vagyunk: / András, Dani, Levente, / Ada, Arni, Matyi, / Balu meg én.” – Játékok szlovákóra után – 58.) A gyermek különben természetközeli, nem szereti, ha kivágják a fákat, örül viszont, ha visszanőnek, és a gepárdról érdeklődik.

Két gyermek szerepel a kötetben, Kornél és Flóra, de gyakran egybeolvadnak, pontosabban: nem mindig lehet kitalálni, melyikük beszél: a gyermek beszél.

A gyerekversek és mesék gyakori szempontja az, ahogyan a gyermek belenő a világba, ahogy kezdi megérteni, de még nem érti egészen, és a humor éppen ebből származik. Majd bizonyára tapasztal mást is magyarként Szlovákiában, egyelőre viszont játéknak érzi az idegenséget, és ez jó. Nemzetiségi szempontból is jó, most azonban csak irodalmilag értem, mert a szlovák szavak ütköznek a magyar nyelvvel, miközben a gyermek teljesen természetesnek veszi, hogy ő most Szmetyi Matyit játszik, és bizonyára mulat azon, hogy korábban „bívaj-bivalyt“ játszott.

A Paleocsontevésnek már a címe is meglepő

A szerző 2009-es kötetére emlékeztet, a Régész körömcipőbenre, s ez a folyamatos meglepetés élteti a könyvet.

Polgár Anikó jó érzékkel hallja meg és jegyzi le mindazt, amit a gyermekei mondanak, tapasztalnak és élnek. A beszélő nem próbál megfelelni mandarin-elméleteknek, amelyek úgy gondolják, az anya nem ember: a Hóanya egyik strófája arról panaszkodik: „Nem vagy jó anya, / rácsaptál a számra! / Más anyuka / maga is mond csúnyát, / és nevet rajta, ha vicces a gyereke.” Ám az csak az egyik lényeg, hogy az anya is ember – a másik az (s ez is örök tapasztalat), hogy a más anyja-apja mindig jobb, bár végül mégis mindenki visszatér a magáéhoz.

paleo1
Kép forrása: https://muzsa.sk/irodalom/paleocsonteves-avagy-regeszek-gyerekcipoben

Gyenes Gábor jópofa rajzai remekül illusztrálják a négy ciklusba rendezett habókos kérdéseket és válaszokat, mindazt, ami csupán felnőtt fejjel tűnik annak, hiszen a gyermek így él, így beszél, így próbál megérteni valamit a felnőttek világából, míg végül egy olyan idegenből, aki nem ismeri a szabályokat, olyanná válik, aki ismeri őket.

 Demény Péter

Polgár Anikó: Paleocsontevés

Illusztráció: Gyenes Gábor

Anser Társaság-Kabóca-könyvek, 2019

64 oldal

2900 Ft