Kötve hiszem – Kerekasztal-beszélgetések az ifjúsági és gyerekirodalomról Gutenbergtől Zuckerbergig
Ezzel a címmel indított új podcastsorozatot az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum. Az állandó stáb tagjai: Nyulász Péter műsorvezető, Harmath Artemisz, az IGYIC vezetője, valamint Nényei Pál magyar szakos tanár, gyerekirodalmi szakértő.
A változatos témákat felvonultató sorozat mindig igyekszik naprakészen az aktuális kérdésekre reagálni, amelyek az olvasással kapcsolatban felmerülhetnek a szülőkben.
Egy rövid interjút is olvashattok Harmath Artemisszel a Kultúra.hu oldalán arról, hogy miért olyan fontos több szempontot is megvizsgálni az olvasással kapcsolatban: „A gyerekek jóllétét, boldogságát szeretnénk szolgálni. Ez csak megér egy kis vitát, nem?”
Gyere már, elkésünk!
Az első adásban annak próbáltak meg utánajárni a beszélgetőtársak, hogy a közös olvasás vajon mennyire segíti, illetve gátolja az indulást a kapkodós reggeleken.
Az állandó stáb mellett ezúttal Lázár Péter, a Kedvesház alapítója, roma származású egykori állami gondozott volt a meghívott vendég, aki hétköznaponként „tíz negyvenkettes lábú kamaszt” indít az iskolába. Többnyire az előző este olvasott mesék gondolatait adja a sokszorosan hátrányos helyzetű, túlkoros kamaszoknak útravalóul.
Harmath Artemisz két kisiskolás fiát olykor csak úgy tudja rávenni az indulásra, ha előtte felolvas nekik pár percet a kedvenc könyvükből. Bár időigényesnek tűnik ez a megoldás, elmondása szerint nekik bevált, mert így sokkal összeszedettebben indul a napjuk.
Nényei Pálék négy gyereke között (felesége Szabó Borbála író) igen nagy a korkülönbség, a legnagyobb huszonegy éves, míg a legkisebb kettő. Ők egyszerűen csak elindulnak, nincs semmi különleges szertartás náluk. Ha együtt mennek/mentek régebben, akkor út közben sokat beszélgettek akár az irodalomról is.
Természetesen a gyerekek is hangot kaptak a podcastban, Veress Gyöngyi, az IGYIC munkatársa olvasott fel kisiskolásoknak Varró Dániel A szomjas troll című izgalmakkal és bravúros rímekkel tarkított verseskötetéből, méghozzá A leprikónok átka című fejezet interaktív, kaland-játék-kockázat típusú szövegéből, ahol a gyerekek dönthetik el, melyik megoldást választják az író által felkínált lehetőségek közül. A gyerekek persze mindig mást akartak, de az nem volt kérdés, hogy mindannyian a közös olvasásra szavaztak.
Máris érdekes vita alakult ki a Neveljünk olvasókat! Facebook-oldalán arról, milyen helyzetekben segített az olvasás. A gyakorlati tapasztalatokat olvassátok el ITT.
Hallgassátok meg ti is ezt a sok nézőpontot felvonultató, nem egészen félórás podcastot, biztosak vagyunk benne, hogy a végén ti is a közös olvasásra szavaztok!
A Spotify-csatornán és az Apple podcastcsatornán is hallható az első beszélgetés
Fotók: Bach Máté/IGYIC