A Bolygó Bogozó ifjúsági irodalmi sorozat hatodik alkalmának vendége Vészits Andrea író, forgatókönyvíró és dramaturg volt
A szerzővel Kiss Ágnes, a szegedi Kövér Béla Bábszínház igazgatója és Bencsik Orsolya beszélgetett az Időfutár-sorozat legújabb spinoff-kötetéről, a Boszorkánysziget 28 73-ról. A beszélgetés két fő témája: a spinoff-történet hasonlóságai és különbségei az Időfutár-sorozattal, illetve a kötetben fontos szerepet kapó Móra Ferenc alakja.
Bencsik Orsolya első kérdése a kötet megszületésének ötletére vonatkozott. Vészits Andrea elmesélte, hogy a szegedi időutazás gondolata a Móra Rengeteg kiállítás rendezésekor vetődött fel benne, amikor sok időt töltött a városban. A kötetben is nagy szerepet kapó boszorkányperek egyrészt emblematikus részei Szeged történelmének, másrészt ma is aktuálisak a koncepciós perek témája miatt.
Emellett fontos volt számára, hogy a könyvbe beemelje a dédapja, Móra Ferenc figuráját is
Elküldtem az ötletet a szerzőtársaimnak (Tasnádi Istvánnak, Gimesi Dórának és Jeli Viktóriának) – mesélte a szerző –, de ők úgy gondolták, hogy ez az én történetem. Így olyan kötet született, amely folytatása az Időfutárnak, ugyanakkor belevittem a saját stílusomat is. A regény fókuszában ezért a dédapám, Móra és Tekla kapcsolata áll, apa–lánya-viszonyként ábrázolva.
Az a tapasztalatom, hogy az olvasók az általános iskolában túl korán találkoznak Móra Ferenc munkásságával – magyarázta a szerző –, emiatt egyfajta ellenszenv alakul ki bennük, amire rásegít az is, hogy a családja idealizálni próbálta Mórát.
Vészits Andrea elárulta: a kötet egyik célja az volt, hogy megszerettesse Mórát az olvasóval, és kedvet csináljon a regényeihez
A főszereplő, Tekla kezdetben a fiatal olvasókhoz hasonlóan érthetetlennek, nehezen olvashatónak tartja Móra műveit, ám ez fokozatosan megváltozik. A Boszorkánysziget 28 73 fontos betétszövege az Aranykoporsó, amelyet Móra a regény fiktív idejében írt.
Az Aranykoporsóra egyrészt a hithez való viszonya miatt esett a szerző választása, ahogy a regényben megjelenő progresszív, idealisztikus kereszténység képe ellentétbe kerül a Boszorkánysziget 28 73 középpontjában álló boszorkányperekkel, majd egy idősíkkal később a szocializmus koncepciós pereivel. Másrészt a regény azért is érdekes, mert a szerző a saját szerelmi történetét írta meg benne.
Bencsik Orsolya következő kérdésében a regény aktuálpolitikai utalásaira hívja fel figyelmet, mivel a könyvben visszatérő kérdésként jelenik meg a művész szerepe a diktatúrákban. Milyen arányokban kerülhet ideológia az ifjúsági regényekbe? – kérdezte. Vészits Andrea és Kiss Ágnes hasonlóképpen nyilatkozott: lényeges, hogy a gyerekkönyvekben és a bábelőadásokban is legyen ideológiai tartalom. A művészet feladata, hogy párbeszédet generáljon – hangsúlyozta Kiss Ágnes.
A beszélgetés második felében a regény és az Időfutár-sorozat hasonlóságai és különbségei kerültek középpontba
Kiss Ágnes kiemelte, hogy azért szereti a spinoff-történeteket, mert egy-egy karakter múltja sokkal részletesebb kibontható, mint a sorozatban.
Az Időfutár rengeteg karaktert mozgatott, a fókusz sosem egy szereplőre esett. Emellett a sorozatot több szerző írta, így nem kérhető számon rajta egységes stílus.
– A jellegzetes szóhasználatból mindig meg tudtam állapítani, hogy ki írta az adott fejezetet – nevetett Kiss Ágnes.
A Boszorkánysziget 28 73 ezzel szemben egységes stílusú, és egyszerre jelenik meg benne a múlt és a jövő. Tekla és Móra különböző idősíkból származnak, ily módon a Kádár-korszak ideje Teklának a múltat, Mórának a jövőt jelenti.
Bencsik Orsolya ezután a szerző kedvenc karakterei iránt érdeklődött. Vészits Andrea Móra és Tekla apa–lánya-kapcsolatát emelte ki, illetve Eticát, akiről több novellát írt, és aki egyébként valós szereplő. – Én mindegyiket szeretem – tette hozzá Kiss Ágnes.
A beszélgetés utolsó kérdése az Időfutár folytatására vonatkozott. A szerző elmondta, hogy amennyiben lesznek új kötetek, azokat a szerzőtársai fogják írni. A hallgatóság nagy örömére elárulta, hogy Jeli Viktória jövőre tervez egy új kötetet, míg Tasnádi István Sándor bácsi, Gimesi Dóra pedig Bulcsú spinoff-történetén gondolkodik.
Bálint Zsófia