Milyen jó ötlet, hogy az alkotóknak szervezett fesztivál vizuális identitását maguk az alkotók készítik!
A Bologna Children’s Book Fair idei arculata egy klassz kis kollázssorozat volt az elmúlt évek Illustrators Exhibition-résztvevőinek munkáiból. Természetesen ez is a fesztivál köré szerveződött verseny egyik anyagából állt össze. A felhívás kiírásában szerepelt kötelező elemként, hogy a BCBF logójának színeit kell használni, valamint a részt vevő illusztrátoroknak a Bolognához és a Bologna Children’s Book Fairhez fűződő emlékeiket kell megrajzolniuk.
A beérkezett munkákat az elmúlt tíz év Illustrators Annual-borítóinak illusztrátorai zsűrizték, akik a húsz alkotó műveit választották ki.
A fesztivál vizuális identitásának kurátora, a Chialab design studio úgy döntött, szakít azzal a hagyományos renddel, hogy csak egyetlen alkotótól származzanak a fesztivál arculatjegyei. Nagyon izgalmas ez a változás, és értékes közösségformáló ereje van. Több stílust, hangulatot és identitásjegyet kellett összeollózni, majd összefonni a kiemelt elemeket, részleteket.
Molinók, bannerek, katalógusok, webelemek, kitűzők születtek, mindez a közös munka eredményeként.
1967-ben szervezték meg először ezt a versenyt és kiállítást, azzal a céllal, hogy bemutassák a legújabb trendeket
A fesztivál idei mottója: „Still rocking at 60!”
Nehéz lenne lefordítani magyarra, lényegében valami olyasmi, hogy „60 éves a fesztivál, és még mindig életképes!”
Íme, a nyertesek névsora:
Masha Bazilevskaya
Peppo Bianchessi
Davide Bonazzi
Raquel Bonita
Wei-Chun Dai
Elena Maricone
Talita Nozomi
Fátima Ordinola
Caroline Pedler
Elena Repetur
Mariana Rio
Gina Rosas Moncada
André Rösler
Veronica Ruffato
Anna Sarvira
Ami Shin
Masha Titova
Katerina Voronina
Peng Wu
Chengliang Zhu
Az arculatot adó húsz eredeti illusztrációt a 60! Landscapes and Portraits of BCBF kiállításán nézhették meg az érdeklődők.
Az idei kiállítás egészen más volt, mint az eddigiek. Nagyobb figyelmet szenteltek a tapinthatóságnak.
Megtisztelő és örömteli volt, hogy egy magyar illusztrátor is részt vehetett az Illustrators Exhibition idei kiállításán: Litkei Juli, a Svédországban élő és alkotó fiatal és tehetséges illusztrátor munkái szerepeltek ebben a kiemelt válogatásban.
Lenyűgöző volt, hogy a kiválasztott rajzok alatt háromdimenziós, tapintható másolatokat foghattak meg a nézők. Ezek a felületek fából készültek, és mindenféle érdekes domborulatokat érinthettek rajtuk a látók és a gyengénlátók is. Litkei Julianna alkotását is láthattuk kifaragva.
Ezen az empirikus vonalon egy másik, különleges díjazott alkotást említenék, az El Bolso- Alboroto Ediciones mexikói kiadó gondozásában megjelent könyvet, amelyet Ana Palmero Cáceres illusztrált, és Maria José Ferrada írt.
Ezt a könyvet úgy kell olvasni, mintha csak egy táskában keresgélnél valamit a sötétben, kitapintva minden tárgyat, míg csak meg nem találod a keresett holmit. A könyv közös olvasásra és élményre hívja a gyengénlátó és látó párosokat. A szöveg líraisága egyenrangú a könyv egyszerű, tapintható formáival. A Braille-ábécét alkalmazó könyvecske mindenkinek lehetővé teszi, hogy kipróbálja az érintésen keresztül az olvasást, esetleg megtanulja ezt a technikát.
Ennyi látvány és érzet között rám az egyik legerősebb benyomást az Illustrated Ukraine (Illusztrált Ukrajna) című gyűjtemény tette. Számos ukrán illusztrátor gyermekkönyv helyett a háborúnak kitett gyermekeket rajzolta meg, a nyomorba kényszerített valóságot.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
Ukrajnát olyannak ábrázolják, amilyen most, és amilyen volt az elmúlt tizenkét hónapban – háború sújtotta, fájdalmas de erős, méltóságteljes, és olyan egységes, mint még soha.
A kiállítás anyaga az International Book Arsenal Festival és a Pictoric közös szervezésében valósulhatott meg.
Abból alkotunk, amit megélünk, azt éljük meg, amit alkotunk!
Orosz Annabella fotói és írása